آخرین مقالات

وزیر نیرو: هفت و نیم میلیارد متر مکعب آب برای شرب و بهداشت در کشور تولید می‌شود

تولید آب شرب کشور
وزیر نیرو با اشاره به اینکه حدود هفت و نیم میلیارد متر مکعب آب برای شرب و بهداشت در کشور تولید می‌شود گفت: از این میزان حدود چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب پساب تولید می‌شود که باید آن را جمع‌آوری کرده و امکان بهره‌مندی از آن را از دست ندهیم.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب کشور؛ رضا اردکانیان روز پنجشنبه در آیین افتتاح تصفیه خانه فاضلاب اردکان با اشاره به اینکه در کشور چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب پساب تولید می‌شود، گفت: تنها یک چهارم این میزان فرآیند تصفیه را انجام می‌دهند.

و.ی با بیان اینکه این پروژه از جمله پروژه‌های ارزشمند بخش آب و فاضلاب کشور است اظهار داشت: این پروژه را به عنوان نخستین پروژه بیع متقابل وزارت نیرو می شناسیم.

وی همچنین ضمن بیان اینکه تاکنون ۳۰ قرارداد بیع متقابل با بخش خصوصی در وزارت نیرو مبادله شده گفت: با تکمیل این پروژ ه ها ۱۶۰ میلیون متر مکعب فاضلاب مورد تصفیه قرار گرفته است که ارزش این قراردها حدود ۵ هزار میلیارد تومان است که تاکنون ۱۱ مورد از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: کشور ما کشور کم آبی است و ما باید با این کم آبی سازگار شویم اما در عین کم آبی و مشکلاتی ‌‌که در تامین آب شرب داریم، یک چیز روشن و قطعی است و آن این که مطمئن‌ترین منبع آب در کشور پساب است.

وی تصریح کرد: در اینکه تا جمعیت داریم پساب خواهیم داشت تردیدی نیست و صنعت ما به درستی این موضوع را متوجه شده که هر نوع سرمایه‌گذاری در این حوزه، سرمایه‌گذاری مطمئن و با تضمینی است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: از چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب پساب فقط حدود ۲/۱ میلیارد متر مکعب آن جمع آوری می شود و این اصلا مناسب نیست و باید بتوانیم هرچه سریع‌تر در این زمینه وضعیت استفاده ازپساب را بهتر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه زمینه حضور بخش خصوصی را به صورت کامل در این عرصه فراهم کرده و می‌کنیم گفت: با مشارکت بخش خصوصی ما مبلغ بزرگی از آب را می‌توانیم مجددا در چرخه قرار دهیم.

در ادامه همچنین نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پروژه فاضلاب اردکان اولین پروژه بیع متقابل وزارت نیرو است بیان کرد: پروژه ما دولتی بود و از ۸۳ تا ۹۲ به مدت ۹ سال این پروژه با ۱۲ میلیارد اعتبار ۱۵ درصد پیشرفت داشت.

محمدرضا تابش خاطرنشان کرد: پس از اینکه این پروژه در سال ۹۲ به بخش خصوصی واگذار شد، به مدت چهار سال و با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان که توسط بخش خصوصی فراهم شد به بهره برداری رسید.

این مسئول با بیان اینکه اردکان بدترین وضعیت آب را از لحاظ کیفیت و کمیت دارد بیان کرد: هشت حلقه چاه قرار شده که حفر شود و این چاه‌ها نیاز به اعتبار دارد ‌و لازم است که وزارت نیرو نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

در ادامه همچنین مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: این تصفیه خانه با اعتبار یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال با ظرفیت ۷ هزار و ۸۰۰ متر مکعب احداث شده است.

علی اسلامی خاطرنشان کرد:‌ طرح فاضلاب اردکان شامل تکمیل لوله‌گذاری شبکه فاضلاب به میزان حدود ۲۶۵ کیلومتر بر اساس مطالعات بازنگری شده، تکمیل یک مدول تصفیه خانه فاضلاب و نصب حدود ۲۰ هزار فقره انشعاب فاضلاب است.

علی اسلامی تصریح کرد: براساس برنامه زمانی کلی بهنگام شده، درصد پیشرفت کلی پروژه ۹۸ درصد بوده که تاکنون حدود مبلغ یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال در خصوص اجرا ی این طرح هزینه شده است.

این مسئول درصد پیشرفت کلی اجرای شبکه را ۱۰۰ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: کل متراژ اجرا شده تاکنون ۲۶۵ کیلومتر بوده که اجرای آن از سال ۹۲ آغاز و در سال ۹۷ به پایان رسیده است، همچنین انشعابات نصب شده تاکنون ۱۵هزار و۳۶۵ فقره است.

اسلامی عنوان کرد: تصفیه خانه فاضلاب مذکور با فرآیند A۲O و ظرفیت ۷ هزار و ۸۰۰ متر مکعب در شبانه روز احداث شده است.
۱۲ مرداد ۱۳۹۷ ۰۸:۱۵
شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور |
تعداد بازدید : ۱,۲۵۲
کد خبر : ۱۳۴
کلیدواژه ها: وزیر نیرو,آب برای شرب,پساب,افتتاح تصفیه خانه فاضلاب اردکان,آب و فاضلاب کشور,مطمئن‌ترین منبع آب,محمدرضا تابش,مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد,مدول تصفیه خانه فاضلاب,فرآیند A۲O,