آخرین مقالات

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران: اراضی کشاورزی شهر ری با فاضلاب آبیاری می‌شود

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران: اراضی کشاورزی شهر ری با فاضلاب آبیاری می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: تمام اراضی که در شهرستان ری داریم با آب نا متعارف یا فاضلاب شهری زیر کشت می رود که شامل غلات، گندم، جو و سردرختی است اما این ادعا را داریم که دیگر کشت سبزی و صیفی با این آب‌ها انجام نمی‌شود.
خبرگزاری تسنیم_ موضوع استفاده از آب‌های نا متعارف یا همان فاضلاب شهری و صنعتی در جنوب تهران به ویژه شهری ری تازگی ندارد و این موضوع همواره توسط رسانه ها مطرح و توسط مسئولان دولتی تکذیب میشود اما این بار، کریم ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار بخش کشاورزی خبرگزاری تسنیم این موضوع را تایید کرد و دلیل آن را مصرف حق آبه کشاورزان برای مصارف شهری در تهران دانست.

ذوالفقاری البته اشاره می کند که با همکاری دستگاه های ذیربط با این پدیده شوم برخورد میشود اما این برخورد تنها شامل محصولات برنج و سبزی و صیفی است و در سایر محصولات مانند غلات، گندم و جو به دلیل اینکه ریسک کمتری برای سلامت افراد دارد، برخورد انجام نمی‌شود.

سوال:موضوع برخورد با آب‌های نا متعارف در جنوب تهران به کجا کشیده شده آیا هنوز نیز کشت با این آبها انجام می‌شود؟

جنوب تهران مشکل فاضلاب دارد اما باید به دلیل این امر و چند واقعیت توجه شود. ملک ری همانی است که روزی کسی که نام خود را مسلمان گذاشته بود برای گرفتن حاکمیت آن خون امام حسن ع را ریخت و ایشان را شهید کرد، این نشان میدهد که ری همیشه ارضی درجه یک و منابع آب مناسبی داشته است.

به مرور زمان در تهران سد و بندهایی ایجاد میشود که باعث خشک شدن آب های خوب جنوب تهران شد؛ بر این اساس در پایین دست، چشمه‌ها و قنات‌ها کم آب شدند به طوری که دیگر آبی برای کشاورزی کشاورزان این منطقه نماند. در حال حاضر نیز آب کشاورزی جنوب تهران گرفته شده و از آن برای مصارف شرب استفاده می‌شود و خروجی که از شهر بیرون می رود فاضلاب انسانی و شهری است که به آن آب نامتعارف و فاضلاب خام نیز گفته می‌شود.

وزارت نیرو باید آب کشاورزان منطقه ری را تصفیه کند

 قانون در این باره  می‌گوید که وزارت نیرو نباید آب را به صورت خام و تصفیه نشده رها کند، بنابراین در قدم اول باید آب مناسب بخش کشاورزی جنوب تهران را که گرفتیم و آن را تبدیل به فاضلاب کردیم  تصفیه کنیم و بعد آن را به کشاورزان تحویل دهیم.

کشاورز این منطقه  نیز می‌خواهد کشاورزی کند و باید زندگی خود را بگذراند اما آب کشاورزان جنوب تهرانتصفیه نمی‌شود کشاورز( مجبور است) با آن آب تولید کند.

سوال: یعنی چون حق آب کشاورزان منطقه گرفته شده است این اجازه را دارند که با آب فاضلاب تولید کنند؟

ما در بخش کشاورزی خودمان را متولی امنیت غذایی می‌دانیم و وظیفه داریم که برای تولید محصول سالم کشاورزان را یاری کنیم اما قوانین اصلی برای برخورد با این موضوع در اختیار وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و وزارت نیرو است ؛ اما این حرف بنده به آن معنی نیست که ما نه کمک می کنیم و نه در گذشته کمک کرده ایم و یا در آینده کمک نخواهیم کرد و ما تمام قد کنار این دستگاه ها بوده ایم و به جای مثلث یک مربع را در استان تهران تشکیل دادیم.

5 تا 6 ماه است نیز جلسات مستمری با حضور شخص استاندار در این خصوص برگزار می‌کنیم و به تعامل رسیدیم تا در جنوب تهران  تولید برنجی که با برنج شمال کشور رقابت می‌کرد، را کنار گذاشتیم و کشت آن ممنوع شده  زیرا تولید برنج با آب فاضلاب بسیار آلوده است.

البته این حرف من بدان معنی نیست که اکنون این امکان وجود ندارد، کسی 50 متر مربع(برنج با آب آلوده) کشت نکرده باشد، زیرا برای برخورد با این موضوع ما  به محیط زیست نامه می زنیم و این سازمان نیز به دادگاه نامه می‌زندو کشت را معدوم می‌کند اما تضمینی نیست که  چهار ماه آینده دوباره آن فرد کشت خود را انجام ندهد.

در صورتی که ما در وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزی(بابت کشت محصولات کشاورزی با آب آلوده)  شکایت کنیم دادگاه شکایت ما را رد می کند، چون قانونی در این ارتباط برایمان تعریف نشده است، اما ما آن را شناسایی می کنیم و  اطلاعات آن را در اختیار سازمان محیط زیست ، وزارتخانه های بهداشت و نیرو قرار می‌دهیم.

با توجه به اینکه اطلاعات همکاران ما در جهاد کشاورزی در مزرعه از همکارانمان در وزارت بهداشت بیشتر است به همین  منظور ما آنها (متخلفان) را معرفی می‌کنیم.

مردم اگر کشت برنج و سبزی و صیفی با آب آلوده دیدند خبردهند

 وضعیت (کشتهای غیرمجاز) با آب‌های نامتعارف در جنوب شهر تهران در مقایسه با سال گذشته خیلی ساماندهی شده است. به طور تقریبی می شود گفت که دیگر سبزی و صیفی با آب های نا متعارف کشت نمی‌شود و در صورتی که موردی نیز باشد از مردم و اصحاب رسانه می خواهیم به جهاد کشاورزی، محیط زیست، وزارتخانه های بهداشت یا نیرو خبر دهند تا برخود شود.

این دستگاه ها اکنون برای برخود با کشت با آبهای نا متعارف ید واحده شده اند و ارتباطات مستقیمی در این ارتباط دارند و از آن وضعیت که به ما ربطی ندارد به فلان دستگاه ربط دارد، خارج شده ایم.

در حال جلوگیری از استفاده از آب نامتغارف برای کشت محصولاتی هستیم که پر خطرتر است؛ هر چند که بنده نمیگویم که اگر گندم و غلات کشت کنیم مشکلی ندارد زیرا کشت این محصولات نیز با آب فاضلاب خام مشکل دارد اما مشکل آن نسبت با سبزی، صیفی و برنج قابل قیاس نیست.

جدید ترین کاری که برای رفع مشکل استفاده از آبهای نامتعارف در بخش کشاورزی جنوب تهران انجام دادیم آن است که با توجه به ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های شمال کشور، از اتحادیه درودگران دعوت کردم و جلساتی با  آنها و کشاورزان برگزار کردیم و قرار شد که درودگران نهال و نهاده و تضمین خرید به کشاورزان بدهند و چوب زراعت شده کشاورزان جنوب تهران را که درمقایسه با چوبهای وارداتی قیمت پایین تری دارد، خریداری کنند.

سوال: به چه میزان کشت با آب نا متعارف انجام می‌شود؟

در زمینه سبزی، صیفی و برنج چهار دستگاه یاد شده این ادعا را دارند که میزان کشت با آب فاضلاب صفر است.

سوال:وضعیت آب مصرفی مابقی محصولات کشاورزی تولیده شده در شهر ری چگونه است؟

طبیعی است که تمام اراضی که در شهرستان ری داریم با آب نا متعارف یا فاضلاب شهری زیر کشت میرود  که شامل غلات، گندم، جو و سردرختی است.

 آبیاری میوه های سردرختی با آب فاضلاب تقریبا هیچ مشکلی ندارد اما در صورتی که کسی توت فرنگی یا خیاری تولید شده با آب فاضلاب رامصرف کند حتما مسوم می‌شود.

حال نمی خواهم آمار تولید این محصولات( سبزی و صیفی) با آب نا متعارف یا فاضلاب را اعلام کنم اما در گذشته کشت زیادی با این آبها انجام می شد اما اکنون کشت سبزی و صیفی و برنج با آب آلوده تقریبا صفر است.

دلیل اینکه می گویم  کشت  سبزی و صیفی و برنج با آب آلوده تقریبا صفر است آن است که امکان دارد که در  آینده کسی خبر دهد که فردی در منطقه ای از جنوب تهران 3 هزار متر خیار کشت کرده است که با اطلاع ما بلافاصله برای معدوم سازی آن برخود میکنیم.

سوال: آیا جهاد کشاورزی برای برخورد با کشت نامتعارف برنج  و سایر محصولات خطرناک برای سلامت افراد با آب نامتعارف، خلاء قانونی دارد؟

خلا قانونی نداریم زیرا جهادکشاورزی متولی تولید است و متولی سلامت غذا بر عهده سه دستگاه یاد شده است.

البته قانون صریح  دیگری نیز درباره مسئولیت جهاد کشاورز ی درباره تامین امنیت غذایی وجود دارد. با توجه به اینکه ما خود را متولی تامین امنیت غذایی کشور می‌دانیم موضوع سلامت محصولات تولیدی نیز برایمان مهم است و خود را در کنار سایر دستگاه های مربوطه قرار می دهیم.
۲ شهریور ۱۳۹۷ ۲۰:۴۹
تعداد بازدید : ۱,۱۸۱
کد خبر : ۱۹۰