آخرین مقالات

"دستگاه تصفیه آب" با پوست هندوانه در پاکستان ساخته شد

تصفیه آب با پوست هندوانه
در زمان کنونی بیش از 50 کشور جهان از جمله «هند، چین، بنگلادش و نپال» دارای چاه های آب با عنصر خطرناک آرسنیک بوده و پاکستان نیز جزو یکی از این کشورهاست.
به گفته سازمان جهانی بهداشت هر ساله 43 هزار نفر از مردم جهان بر اثر استعمال آب آلوده به آرسنیک جان خود را از دست می دهند و بر اساس برخی آمارها، حدود 140 میلیون نفر از مردم جهان بر اثر آشامیدن آب آلوده به آرسنیک، به بیماری صعب العلاج دچار هستند.

در زمان کنونی، قیمت فیلترهای آب برای از بین بردن عنصر آرسنیک بسیار بالاست و قیمت آن در پاکستان به 30 هزار روپیه ( 360 دلار) می رسد و از نظر تجاری برای بسیاری از کشورها نظیر «پاکستان، بنگلادش، هند و کشورهای افریقایی» مقرون به صرفه نیست.

به منظور مبارزه با عنصر آرسنیک در آب شرب مصرفی مردم پاکستان، دکتر «نبیل نیازی» از استادان دانشکده خاک و محیط زیست دانشگاه کشاورزی فیصل آباد پاکستان در ایالت پنجاب این کشور، به همراه تیمی از دانشجویان این دانشکده، روش جدیدی برای تصفیه آب با کمک پوست هندوانه ابداع کرده اند.

مجله علوم کامل محیط زیست پاکستان با انتشار گزارش ساخت فیلتر تصفیه آب آلوده به آرسنیک با استفاده از خواص پوست هندوانه به نقل از سرپرست این تیم تحقیقاتی نوشت:تهیه آب سالم با استفاده از سیستم فیلتر آب با استفاده از پوست هندوانه در نوع خود ارزان ترین فیلتر آب چاه های آلوده به آرسنیک بوده و هزینه هر 6 یا هشت ماه برای استفاده از آن، بین سه تا چهار هزار روپیه است.

به گفته این دانشمند پاکستانی، با استفاده از این دستگاه تصفیه آب، 95 درصد آرسنیک موجود در آب های آلوده گرفته شده و این فیلتر، روزانه 20 لیتر آب سالم از چاه های آلوده به سم آرسنیک تهیه می کند.
دکتر نبیل نیازی هدف از ساخت این فیلتر را کمک به روستاییان و قشر کم درآمدی است که از نعمت برق محرومند و توان خرید فیلتر تصفیه آب با قیمت بالا را ندارند.

وی قیمت این این دستگاه را حدود شش هزار روپیه (60 دلار) اعلام کرد و گفت: در سیستم فیلتر جدید تصفیه آب، پوست هندوانه خشک شده و به پودر تبدیل می شود و سپس در این سیستم استفاده می شود.

به گفته این دانشمند پاکستان وی در نظر دارد تا با کمک دولت جدید پاکستان، دستگاه تصفیه آب را در مناطق روستایی این کشور توزیع کند.
۱۵ شهریور ۱۳۹۷ ۱۰:۳۴
آرشیو دستیار مهندسی آب و فاضلاب |
تعداد بازدید : ۱,۴۰۵
کد خبر : ۲۲۱
کلیدواژه ها: تصفیه آب با پوست هندوانه,