آخرین مقالات

فرسودگی شبکه آب و فاضلاب بیماریهای عفونی را افزایش داده است

فرسودگی شبکه آب و فاضلاب
رئیس انجمن متخصصان بیومیکرولوژی و بیماریهای عفونی ایران گفت: فرسودگی سیستم آب و فاضلاب کشور باعث افزایش بروز بیماریهای عفونی شده است.
مسعود مردانی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: فرسودگی شبکه لوله کشی آب باعث شده گاهی فاضلاب به آب شرب ورود پیدا کرده، باعث بروز بیماریهای عفونی شود.
وی اظهار داشت: در گذشته بر اثر ورود فاضلاب به آب شرب در منطقه پردیس در شمال شرق تهران بسیاری از مردم دچار اسهال خونی شده بودند که با اقدام سریع مسئولان بهداشت محیط از اپیدمی این بیماری پیشگیری شد.


مردانی ادامه داد: اسهال عفونی یکی از شایعترین بیماری های ناشی از آب آلوده است. در این بیماری با از دست رفتن سریع آب بدن که به علت آبکی شدن مدفوع اتفاق می افتد، بدن دچار کم آبی شده و این عامل در کودکان حتی خطر مرگ به همراه دارد.


این متخصص بیماریهای عفونی اضافه کرد: عمومی ترین عامل این بیماری ویروس منتقله از طریق آب است اما باکتری ها و انگل های آب آلوده با مدفوع انسانی یا حیوانی نیز از عوامل مشترک بروز بیماری به حساب می آیند.
مردانی اضافه کرد: شکستگی لوله سیستم فاضلاب و ورود محتویات آن به خاک یا لوله های آب شرب باعث بروز بیماری های روده ای، انگلی و وبا می شود. وبا یا التور از جمله بیماریهای عفونی است که از طریق آب آلوده و مصرف سبزیجاتی که با آب فاضلاب رشد کرده اند، به وجود می آید.
وی افزود: این بیماری از طریق تخلیه فاضلاب افراد مبتلا به وبا به آب و انتقال باکتری آن به آب شرب بروز می کند و برای جلوگیری از انتشار این بیماری بهترین راه حفاظت منابع آب آشامیدنی و رعایت نکات مربوط به بهداشت فردی است.


مردانی تصریح کرد:در تابستان امسال موارد ابتلا به بیماری وبا کم بود اما به زائران عتبات عالیات در ماه محرم به ویژه اربعین توصیه می شود که آب آشامیدنی سالم با خود به همراه داشته باشند.
وی اظهار داشت: انواع سالمونلا علاوه بر بیماری تیفوئید باعث بروز عفونت‌های داخلی از طریق آب آلوده می‌شوند، گر چه مواد غذایی یکی از مهمترین منابع انتقال و انتشار این بیماری است ولی آب آلوده همچون نقش موثری در انتشار این نوع بیماری دارد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، سالمونلا یا باکتری باسیل گرم منفی در جوجه‌ها و تخم‌مرغ‌ها وجود دارد. سالمونلا عامل یکی از شایع‌ترین علل مسمومیت‌های غذایی است که تخمدان‌های پرنده را آلوده کند این باکتری قبل از تخم گذاردن پرنده، وارد تخم‌مرغ شود یا به هنگام تخم گذاردن پرنده، به پوسته تخم مرغ نفوذ می کند. سالمونلا با پختن غذا از بین می‌رود ولی در غذاهایی که حاوی تخم‌مرغ خام هستند (مانند سس مایونز) مشکل‌ساز است.


رئیس انجمن متخصصان بیومیکرولوژی و بیماریهای عفونی ایران خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده ورود فاضلاب به آب شرب حتما به واحد بهداشت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطلاع داده به شماره 190 اطلاع دهند تا اقدامات اساسی و نمونه برداری در این زمینه انجام شود.
۲۱ شهریور ۱۳۹۷ ۱۵:۲۶
ایرنا |
تعداد بازدید : ۱,۳۰۹
کد خبر : ۲۲۵
کلیدواژه ها: فرسودگی شبکه آب و فاضلاب