آخرین مقالات

تونل غرب و بکارگیری فناوری های نوین در احداث این تونل

پروژه تونل مکانیزه فاضلابروی غرب تهران
از مهم‌ترین عوامل موثر در روند اجرای پروژه‌های احداث تونل فاضلاب، انتخاب روش مناسب حفاری است. حفاری تونل‌ها به روش‌های سنتی و مکانیزه انجام می‌پذیرد و هریک از این روش‌ها، با توجه به شرایط زمین‌شناسی، ژئوتکنیک، آب زیرزمینی و بسیاری عوامل دیگر تقسیم‌بندی‌های گوناگونی دارند. در حال حاضر یکی از مهم ترین پروژه های در دست اجرا شرکت فاضلاب تهران اجرای تونل تمام مکانیزه فاضلابروی غرب تهران است که به یکی از روش‌های حفاری تونل به روش مکانیزه انجام می شود. روش اجرایی این عملیات با دستگاه EPB-TBM است که برای اولین بار در صنعت فاضلاب و توسط شرکت جنرال مکانیک انجام می شود. بمنظور آشنایی با این دستگاه‌ و پروژه تونل غرب، مشخصات فنی و نحوه عملکرد دستگاه در این گزارش ارائه می شود.

اهداف طرح

از مهم‌ترین عوامل موثر در روند اجرای پروژه‌های احداث تونل فاضلاب، انتخاب روش مناسب حفاری است. حفاری تونل‌ها به روش‌های سنتی و مکانیزه انجام می‌پذیرد و هریک از این روش‌ها، با توجه به شرایط زمین‌شناسی، ژئوتکنیک، آب زیرزمینی و بسیاری عوامل دیگر تقسیم‌بندی‌های گوناگونی دارند.

در حال حاضر یکی از مهم ترین پروژه های در دست اجرا شرکت فاضلاب تهران اجرای تونل تمام مکانیزه فاضلابروی غرب تهران است که به یکی از روش‌های حفاری تونل به روش مکانیزه انجام می شود. روش اجرایی این عملیات با دستگاه EPB-TBM است که برای اولین بار در صنعت فاضلاب و توسط شرکت جنرال مکانیک انجام می شود. بمنظور آشنایی با این دستگاه‌ و پروژه تونل غرب، مشخصات فنی و نحوه عملکرد دستگاه در این گزارش ارائه می شود.

۱-     پروژه تونل مکانیزه فاضلابروی غرب تهران

تونل فاضلابرو غرب تهران بزرگترین خط انتقال اجرایی در سطح کشور است. عملیات اجرایی این تونل با تامین اعتبار از محل بانک توسعه اسلامی به مدت ۲ سال از مهر ماه سال۹۴ آغاز شده است.

این تونل به طول ۹۶۰۰  متر با قطر خارجی ۳۷۰۰ میلیمتر ، از بزرگراه آیت الله سعیدی درمحل تقاطع با خیابان سی متری جی آغاز، درامتداد بلوار معلم امتداد یافته وبا عبور از بزرگراه آزادگان و رودخانه کن ،  درحاشیه اتوبان تهران ساوه به کانال بتنی منتهی به تصفیه خانه فاضلاب غرب ختم می شود.

تونل فاضلاب غرب تهران جمع‌آوری کننده فاضلاب مناطق مرکزی و غرب است و  مساحتی بالغ بر ٢٠ هزار هکتار و جمعیت در حدود ٥/٣ میلیون نفر را تحت پوشش قرار می دهد . از ویژگی های این تونل ظرفیت قابل ملاحضه آن است که قادر است تا حداکثر دبی ۲۲/۱۷ متر مکعب بر ثانیه را به محل تصفیه خانه منتقل کند.

۲-     حفاری مکانیزه

حفاری تونل غرب در عمق متوسط ۱۵تا  ۳۴ متر صورت می گیرد و با توجه به مطالعات محیطی و مشخصات هندسی مسیر، با بهره گیری از دستگاه TBM سگمنت گذاری حفاری شده با بتن مسلح پیش ساخته ( سگمنت ) به همراه لایه ضد خوردگی پوشیده می شود.

تونل فاضلابرو غرب اولین تونلی است که به روش TBM از نوع EPB در حال اجرا است به این ترتیب که در پروسه اجرایی این تونل پس از انجام حفاری مکانیزه بمنظور حفاظت و پایدارسازی از سگمنت گذاری استفاده می شود.سگمنت ها به صورت ۵+۱ که شامل ۵ سگمنت و یک کلید است.

سگمنت ها اساسی ترین عنصر حفاری تونل به روش مکانیزه هستند و دستگاه حفاری مکانیزه بلافاصله پس از حفاری، با استفاده از سگمنت های پیش ساخته و بتن مسلح، بخش های حفاری شده را بصورت اتوماتیک سگمنت گذاری کرده و سپس با تکیه کردن به همان سگمنت های کار گذاشته شده عملیات حفاری و پیشروی و لاینینگ را ادامه می دهد.

بر همین اساس عملیات اجرایی ساخت کارخانه سگمنت سازی شامل سوله ای به ابعاد ۱۰۷ متر در ۳۰ متر توسط شرکت جنرال مکانیک در اردیبهشت ماه سال ۹۴ آغاز گردید که مراحل مختلف احداث شامل پیکنی، رگلاژ با نظارت دقیق مهندسین به مرحله اجرا در آمد و در آذر ماه همان سال به پایان رسید و هم اکنون ۴ جرثقیل سقفی با ظرفیت ۶,۳ تن و  تجهیزات تولید سگمنت در آن استقرار یافته است.

کارخانه تولید سگمنت پروژه تونل فاضلاب غرب تهران با ظرفیت تولید ۱۲ رینگ کامل معادل ۷۲ قطعه سگمنت بتنی در شبانه روز است و ظرفیت تولید روزانه کارخانه مطابق با زمانبندی کل پروژه محاسبه شده است.

در خصوص پوشش داخلی تونل باید اشاره کرد از ویژگی های این پروژه استفاده از یک روش ترکیبی به جای پوشش PVC برای آب بند سازی سگمنت ها است به گونه ایی که در این پروژه از ورق های پلی اتیلن و همچنین مواد  PDCPDبعنوان یک ترکیب مقاوم در برابر خوردگی فاضلاب استفاده شده است.

این پوشش به لحاظ روش اجراء، ظرفیت انتقال فاضلاب و نوع پوشش محافظ منحصر به فرد است.از جمله مزایای این پوشش می توان از اتصال بهتر پوشش به بتن سگمنت، عدم نیاز به برشکاری دستی در زمان جای دادن در قالب بتن، نصب گسکت آب بندی روی جداره پوشش محافظ، افزایش ضخامت و مقاومت در برابر ساییدگی پوشش HDPE کمبی نسبت به PVC، دو رنگ بودن سطح داخلی پوشش در امتداد ضخامت ورق HDPE که منجر به تشخیص بصری خط و خشهای احتمالی زمان اجرا میشود و امکان لکه گیری و ترمیم را تسهیل می کند.

از ویژگی های دیگر این پروژه می توان به سرعت مناسب پروژه در پروسه سگمنت گذاری اشاره کرد. به گونه ایی که در طول ماه های گذشته رکورد ۱۵ رینگ در روز در این پروژه شکسته شده که در پروژه های TBM یک رکورد قابل ملاحضه است.

تاکنون ۴۲۰۰متر طول از مسیر حفاری و سگمنت گذاری شده است.


اتمام-عملیات-اجرای-خط-انتقال-فاضلاب-در-خیابان-میرداماد.jpg
اتمام-عملیات-اجرای-خط-انتقال-فاضلاب-در-خیابان-میرداماد.jpg
اتمام-عملیات-اجرای-خط-انتقال-فاضلاب-در-خیابان-میرداماد.jpg
اجرای خط اصلی فاضلاب مناطق 5 و 9 شهرداری در غرب تهران

۲۳ مهر ۱۳۹۷ ۱۸:۵۵
روابط عمومی شرکت فاضلاب تهران |
تعداد بازدید : ۱,۸۱۶
کد خبر : ۲۶۶
کلیدواژه ها: پروژه تونل مکانیزه فاضلابروی غرب تهران,تونل فاضلاب,فاضلابروی غرب تهران,شرکت جنرال مکانیک,بتن مسلح پیش ساخته,