آخرین مقالات

آشنایی با طرح تصفیه خانه جنوب تهران : بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب خاورمیانه

تصفیه خانه جنوب تهران
بر طبق نتایج طرح جامع فاضلاب تهران، کل فاضلاب این شهر پس از جمع آوری بایستی در ۲۰ واحدتصفیه خانه به صورت متمرکز و غیر متمرکز مورد تصفیه و پالایش قرار گیرد. پس از انجام مطالعات، موقعیت این ۲۰ واحد تصفیه خانه در ۷ نقطه مختلف تهران در نظر گرفته شد. از این تعداد ۵ تصفیه‌خانه در اطراف تهران ، یک تصفیه‌خانه در مرکز در نظر گرفته شده و تصفیه‌خانه شهرک غرب در شمال غرب ارتقای ظرفیت می یابد. از جمله تصفیه خانه های مذکور، می توان به تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران اشاره کرد.

 

آشنایی با تصفیه خانه جنوب تهران




تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران، به عنوان یکی از پیشرفته‌‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب کشور در مجموع برای ۸ واحد، هر واحد به ظرفیت ۵۲۵ هزار نفر تعریف شده و در حال حاضر ۶ واحد از آن احداث و به بهره برداری رسیده است و  جمعیتی در حدود ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر را تحت پوشش قرارداده است.

در حال حاضر به طور متوسط میزان فاضلاب تولیدی در حدود ۶۷۵ هزار متر مکعب در شبانه روز  است و این ۶ واحد در سال توان تولید بیش از۲۴۰ میلیون مترمکعب پساب را دارند. این پساب می‌تواند آب مورد نیاز کشاورزی دشت‌های پایین دست تهران را که هم اکنون یا آب ندارند یا با آب سطحی و یا فاضلاب خام آبیاری می‌شوند، تامین کند.

با راه‌اندازی کامل ۸ واحد این تصفیه‌خانه،  جمعیت تحت پوشش آن  به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده و فاضلاب جمع آوری شده پس از رسیدن به استاندارد مورد نیاز کشاورزی، وارد تاسیسات آبیاری زهکشی دشت ورامین و ری می‌شود؛ پسآب تصفیه‌ شده ۸ واحد قادر به آبیاری حدود ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت‌های پایین دست خواهد بود. و در واحدهای ۷ و ۸  تصفیه خانه جنوب در مرحله ضدعوفی به جای روش کلر زنی از روزشهای اشعه ماوراء بنفش (UV) استفاده می شود که به لحاظ بهداشتی و محیط زیستی روش مناسب تری است.

تولید برق از گازهای حاصل از تصفیه فاضلاب شهری برای اولین بار در کشور: در مرحله طراحی این تصفیه‌خانه، علاوه بر بخش مایع، بخش پردازش و تصفیه لجن نیز دیده شده است. بیوگاز به‌دست آمده از بخش لجن حاوی متان بوده و می‌تواند برای تولید انرژی مفید مورد استفاده قرار گیرد. یکی از بزرگترین نیروگاه های بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب در جهان  در محل تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران در حال حاضر سالیانه در حدود ۶۰ گیگاوات انرژی الکتریکی و ۲۰۰ تراژول انرژی حرارتی تولید می گردد که این مقدار معادل تأمین برق مصرفی یک شهرک مسکونی ۸۰ هزار نفری است. بزرگترین نیروگاه بیوگاز کشور ۸۰ درصد برق مصرفی و ۱۰۰ درصد حرارت مورد نیاز بهره برداری از تأسیسات تصفیه خانه را تأمین و صرفه جویی انرژی فسیلی در حدود ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام  (۴۰۰ هزار متر مکعب گاز) را به دنبال دارد.

با توجه به نیروگاه های بیوگاز در حال بهره برداری، نیروگاه بیوگاز تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران به عنوان بزرگترین نیروگاه بیوگاز کشور با ظرفیت ۷,۴ مگاوات در ساعت معادل ۶۰% ظرفیت نیروگاه های بیوگاز در حال بهره برداری کشور  است.

ایجاد مرکز تحقیقات کاربردی: جهت بهینه نمودن روش های اجراء ، بومی سازی تجهیزات و قطعات به کار رفته در صنعت فاضلاب اعم از خطوط انتقال ، تصفیه خانه و روشها و فرآیندهای تصفیه فاضلاب و رصد فناوری های نوین نسبت به ساخت مرکز تحقیقات کاربردی در محل تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران اقدام شده است.

 در این راستا برای ساخت این مرکز تحقیقات با همکاری  انجمن آب آلمان اهدافی چون  تقویت جایگاه تحقیقات کاربردی در صنعت فاضلاب،  ایجاد زمینه رشد وخلاقیتهای مهندسی و مدیریتی بومی سازی فناوری های نوین و تجاری سازی نتایج تحقیقات  دنبال می شود. در حال حاضر با توجه به انعقاد تفاهم نامه، قرارداد ارائه خدمات لازم جهت ساخت و راه اندازی سایت های نمایش، تکنولوژی های تصفیه فاضلاب نیمه متمرکز و غیرمتمرکز ، همکاری بمنظور توسعه ظرفیت منابع انسانی در زمینه های فنی ، علمی ، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی  با انجمن مذکور منعقد گردیده است.

تولید روزانه ۳۰۰ تن کود بیولوژیک در تصفیه فاضلاب جنوب تهران: در فرآیند تصفیه فاضلاب شهری،لجن‌های تولیدی پس از فرایندهای مکانیکی، شیمیایی و بیولوژیک به موادی با خاصیت کودی تبدیل می شود. روزانه بیش از ۳۰۰ تن لجن آبگیری شده در تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران تولید می شود که از این مواد آلی می‌توان به عنوان کودهای بیولوژیک در مصارف کشاورزی دشت های جنوب تهران بهره برد.این کود خام دارای درصدی مطلوب از عناصر کربن، نیتروژن و فسفر همراه با مواد آلی تثبیت شده است که می تواند نیاز به کود شیمیایی را در زمین‌های کشاورزی مرتفع سازد.

هم اکنون استفاده از کودهای بیولوژیک مصرف بسیار گسترده‌ای در کشاورزی صنعتی دنیا دارد و این امر بستر سرمایه‌گذاری بسیار مناسبی برای بخش خصوصی نیز می‌تواند باشد که با ورود به این بخش و سرمایه گذاری در بخش فراوری و بازاریابی، بازار جدید و سودآوری را در صنعت کشاورزی ایران ایجاد نمایند.

پروژه مکانیسم توسعه پاک"CDM" : همچنین باید اشاره کرد که در راستای حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار از طریق کاهش گازهای گلخانه ای و کسب درآمدهای حاصل از فروش گواهی های کاهش نشر، شرکت فاضلاب تهران نسبت به اجرای پروژه مکانیسم توسعه پاک در تصفیه خانه فاضلاب جنوب و غرب تهران اقدام نموده است .

با اجرای پروژه جمع آوری گازهای متان حاصل از تصفیه فاضلاب و جلوگیری از انتشار آن و از طرفی تولید برق از بیوگاز در نیروگاههای احداثی  بجای استفاده از سوخت فسیلی از انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری شده و امتیاز این عدم انتشار در قالب گواهی های کاهش نشر CER به کشورهای عضو کنوانسیون تغییرات آب و هوا و عضو پروتکل کیوتو فروخته می شود که درآمدهای ارزی قابل توجهی برای هر پروژه (سالانه رقمی بین ۴۵۰ هزار تا ۷۵۰ هزار یورو) عاید شرکت خواهد شد.

 شایان ذکر است با اجرای پروژه ی مذکور، شرکت فاضلاب تهران اولین وتنها شرکت درصنعت آب وفاضلاب است که به عنوان شرکت سبز بین المللی محسوب خواهد شد.

 بر این اساس با اجرای طرح فاضلاب تهران  از ورود فاضلاب خام برای آبیاری مزارع سبزی و صیفی‌جات  درجنوب تهران جلوگیری شده و آب  از چرخه یکبار مصرف و مخرب به چندبار مصرف و سازنده  تبدیل  می شود.پسآب به آبخوان‌های اطراف تهران تزریق شده تاسفره‌آب‌های زیرزمینی تغذیه واز فرو نشست زمین ، جلوگیری شود.

 راه اندازی ۶واحد از۸ واحدتصفیه خانه جنوب تهران ۳ میلیون و۱۵۰ هزارنفرراتحت پوشش قرار داده که این واحدها می توانند سالانه۲۴۶میلیون مترمکعب در سال فاضلاب راباآخرین استانداردهای روز تصفیه وبه مصرف کشاورزی دشت ورامین می رساند و با توجه به کیفیت بالای پساب تولیدی بخشی از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران برای استفاده در بخش صنعت و  تاسیسات پالایشگاهی  از جمله  به پالایشگاه تهران انتقال می‌یابد.

۲۳ مهر ۱۳۹۷ ۱۹:۳۰
روابط عمومی شرکت فاضلاب تهران |
تعداد بازدید : ۱۴,۸۶۲
کد خبر : ۲۶۷
کلیدواژه ها: تصفیه خانه جنوب تهران,آشنایی با طرح تصفیه خانه جنوب تهران,تولید برق از گازهای حاصل از تصفیه فاضلاب شهری,