آخرین مقالات

هیچ تصفیه‌خانه‌ای در دنیا نیست که ما ندانیم چگونه کار می‌کند !!!

هیچ تصفیه‌خانه‌ای در دنیا نیست که ما ندانیم چگونه کار می‌کند,اصول مهندسی تصفیه فاضلاب
سیداحمد میرباقری پژوهشگر و نویسنده کتاب «اصول مهندسی تصفیه فاضلاب» معتقد است: این اثر به نوعی به‌روزترین مطالعات و پژوهش‌ها را در زمینه تجهیزات تصفیه آب پوشش داده و هر فردی می‌تواند با مطالعه آن به وضعیت دقیق تصفیه فاضلاب شهری در ایران پی ببرد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با وجود مواد آلی، مواد معلق، عوامل بیماری‌زا، فلزات سنگین و سایر مواد خطرناک در فاضلاب‌های شهری، صنعتی و بیمارستانی، دفع نامناسب فاضلاب و رها‌سازی آن در محیط‌ زیست سلامت انسان و دیگر موجودات به مخاطره افتاده است و به آلودگی آب، خاک و هوا منجر شده است.
 
کتاب «اصول مهندسی تصفیه فاضلاب» که به تازگی منتشر شده،‌ جدیدترین اطلاعات را درباره تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی به مخاطبان خود ارائه کرده است. این اثر 12 فصل را دربرمی‌گیرد که هفت فصل اول آن در جلد اول و پنج فصل باقی مانده در جلد دوم تدوین شده که به موضوعاتی چون ضرورت جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب، اجزای تشکیل‌دهنده فاضلاب واکنش‌ها و رآکتور‌ها، مبانی و معیارهای طراحی واحد‌های تصفیه‌خانه ایستگاه پمپاژ، طراحی واحد‌های هوازی و ... می‌پردازد.
کتاب اصول مهندسی تصفیه فاضلاب

سیداحمد میرباقری؛ استاد دانشگاه و نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره سطح پیشرفت دانش تصفیه و میزان پژوهش‌هایی که در این زمینه تاکنون از سوی پژوهشگران انجام شده است گفت: از زمانی که علم محیط‌ زیست در دهه هفتاد در دانشگاه‌های تراز اول کشور به عنوان یک رشته تحصیلی راه‌اندازی شد، دروسی مانند تصفیه فاضلاب و طراحی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری به دانشجویان تدریس شد. ابتدا دانشگاه شیراز در این زمینه پیشگام بود، بعد از آن دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها در این رشته تخصصی دانشجو پذیرفتند.
 
وی افزود: در کل موضوع این کتاب، جمع‌آوری فاضلاب‌های صنعتی، شهری و خانگی است که در نهایت  آب‌های‌مصرف‌شده را به پساب قابل استفاده تبدیل می‌کند و در کشاورزی می‌توان مورد استفاده قرار داد یا آبی که در رودخانه‌ها پس از تصفیه ریخته می‌شود آبی است که آلودگی زیادی ندارد و ضرری به محیط‌ زیست رودخانه وارد نمی‌کند.
 
میرباقری گفت: حتی می‌توان در مرحله سوم آب تصفیه شده را تبدیل به آب قابل استفاده کرد اما نه آب اشامیدنی. در این مدت که بیش از سی سال می‌گذرد و در دانشگاه شیراز و دانشگاه خواجه‌نصیر‌الدین طوسی این رشته تدریس شد؛ پژوهش‌های زیادی درباره تصفیه آب انجام شده و بیش از 250نفر دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری پایان‌نامه‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.
 
به گفته میرباقری نتیجه این تحقیقات چاپ مقالات از سوی پژوهشگران داخلی در مجلات معتبر خارجی بود. حتی این افراد توانستند چند مورد اختراع به ثبت برسانند.
 
این نویسنده خاطرنشان کرد: این اثر به نوعی به‌روزترین مطالعات و پژوهش‌ها را در زمینه تجهیزات تصفیه آب پوشش داده و هر فردی می‌تواند با مطالعه آن به وضعیت دقیق تصفیه فاضلاب شهری در ایران پی ببرد. همچنین این کتاب می‌تواند مورد استفاده شرکت‌های آب و فاضلاب و مهندسی مشاور باشد.

میرباقری با اشاره به همسو بودن دانش پژوهشگران داخلی با علم روز دنیا گفت: مطالبی که در این کتاب آمده تمام فرآیند‌های تصفیه‌خانه‌ها فاضلاب شهری و صنعتی که در کشور در حال انجام است را توضیح داده است. لازم به ذکر است که در حال حاضر ما در این علم همگام با دانش روز دنیا پیش رفته‌ایم. برای مثال تصفیه‌خانه جنوب تهران بزرگترین تصفیه‌خانه خاورمیانه است.
 
وی ادامه داد: هیچ تصفیه‌خانه‌ای در دنیا نیست که ما بر روی آن کار نکرده باشیم  و ندانیم که چه روندی را دارد. یعنی عملا این دانش فنی را در سطح جهان جلو برده‌ایم.
 
میرباقری درباره وضعیت تالیف و ترجمه این اثر گفت: من چندان موافق ترجمه در این عرصه نیستم با توجه به پیشرفتی که در این حوزه داشتیم ما نیاز به پژوهش‌های داخلی زیادی داریم تا بتوان مثال‌هایی را در کتاب‌ها بیاوریم که ویژه کشور خودمان باشد. در کل نیازی هم به کتاب‌های خارجی و تالیفات خارجی نداریم. به نظر من در این رشته کتاب‌های تالیفی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
 
«اصول مهندسی تصفیه فاضلاب» در دو جلد از سوی دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر‌الدین طوسی، جلد اول به قیمت 55هزارتومان و جلد دوم به قیمت 70هزارتومان روانه بازار کتاب‌های دانشگاهی شده است.
۱۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۶:۴۰
ایبنا |
تعداد بازدید : ۸۷۳
کد خبر : ۳۸۱
کلیدواژه ها: هیچ تصفیه‌خانه‌ای در دنیا نیست که ما ندانیم چگونه کار می‌کند,اصول مهندسی تصفیه فاضلاب