آخرین مقالات

جمع آوری فاضلاب در جزایر توریستی و نقاطی که امکان حفاری عمیق نیست

جمع آوری فاضلاب در جزایر توریستی
این روش جمع آوری فاضلاب (vaccum swerage ) به طور متوسط برای جاهایی با 1000 واحد منزل مسکونی طراحی می شود ولی برای جمعیت حداکثر تا 500 هزار نفر هم قابل طراحی است .

این روش بیشتر در اماکنی که با حفاری عمیق مشکل دارند اجرا می شود مانند مناطقی  با خاک های صخره ای یا اسیدی و یا دارای سطح بالای آب های زیرزمینی : بنادر تجاری، جزیره ها و شهر های کوچک ساحلی که قطر لوله های جمع آوری حداکثر 250 میلیمتر است و جوابگوی جمعیت متراکم شهری نیست.


از دیگر موارد استفاده  این طرح این است که به دلیل اینکه امکان نشت فاضلاب در این سیستم وجود ندارد بسیار دوست دار محیط زیست بوده  و این موردی است که نظر برخی را برای انتخاب این سیستم ممکن است جلب کند


یکی از مشکلات اصلی این هست که در صورت بروز مشکل جدی برای شبکه جمع آوری (مانند شکستگی) به سرعت بایستی مشکل حل شود در غیر این صورت  فاضلاب از داخل منهول ها شروع به پس زدن می کند ، که شکستگی خط حداقل برای شبکه های فاضلاب کشورهای در حال توسعه مشکلی با فراوانی بسیار است.


هر ایستگاه وکیوم حداکثر قابلیت وکیوم 10 کیلیومتر شبکه جمع آوری را دارد تجهیزات مورد استفاده در این روش نسبت به روش ثقلی جمع آوری فاضلاب بیشتر است و در نتیجه هزینه نگهداری و بهره برداری از این سیستم نیز بیشتر خواهد بود شبکه جمع آوری آب باران بایستی جدا باشد چون ظرفیت جمع آوری حجم بالای آب را ندارد

حداکثر می تواند از عمق 4 متری مکش کند بنابر این برای مناطق شیبدار مناسب نیست با توجه به موارد فوق اجرای این سیستم جز در موارد زیر مقرون به صرفه نیست.

شهرهای کوچک ساحلی، جزیره ها و یا بنادر تجاری کم جمعیت که بودجه کافی برای بهره برداری از این سیستم دارند و محیط زیست برایشان بسیار مهم است.

۱۴ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۲
محمد امین تارا مدیر فنی شرکت سازه های آب فعال |
تعداد بازدید : ۸,۸۷۳
کد خبر : ۳۸۳
کلیدواژه ها: نشت فاضلاب