آخرین مقالات

الزام ساختمان‌های گروه «د» به اجرای سیستم جداسازی فاضلاب خاکستری

شورای اسلامی شهر مشهد در چهل و پنجمین جلسه علنی خود به لایحه الزام ساختمان‌های گروه «د» به اجرای سیستم جداسازی آب خاکستری هنگام دریافت پروانه ساختمانی رای مثبت داد.
جداسازی فاضلاب خاکستری
 
محمد حاجیان شهری، رییس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای شهر در این خصوص گفت: از آنجا که بحث تامین منابع مالی یکی از دغدغه‌های چند ساله اخیر در شهر مشهد بوده است لذا شهرداری در چند ماهه اخیر لایحه‌ای را به شورا ارسال نموده است که در رفت و برگشتی، تکمیل شده است و تکالیفی هم برای سایر دستگاه‌ها، با حضور نمایندگان آنها تعیین شده است.
حمید رضا موحدی‌زاده، نایب رییس شورای شهر در این باره عنوان کرد: سئوال اینجاست آیا وجاهت قانونی دارد که شهروندان را ملزم کنیم که کارهایی را در جهت مدیریت مصرف آب و جداسازی آب انجام دهند زیرا این کار از وظایف دیگر سازمان‌هاست و این کار ما را از وظایف اصلی خودمان دور نمی‌کند؟ مشوق‌هایی که در نظر گرفته شده است، بار مالی دارد که این مهم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

محمد هادی مهدی‌نیا،رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز بیان کرد: در تهران مقرر شده است که در راستای مدیریت یکپارچه شهری، آب و فاضلاب، به صورت کامل به شهرداری این شهر واگذار شود که ما نیز از شهردار مشهد درخواست داریم در مشهد این گام را بردارند.
وی افزود: حوزه ساخت و ساز و ساختمان با شهرداری می‌باشد لذا اجرای طرح جداسازی فاضلاب خاکستری امکان‌پذیر است. با رای به این لایحه، عملا می‌توانیم بخش عمده‌ای از آبهای خاکستری که دورریز می‌شوند استفاده نماییم.

حسین نژاد، معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد نیز در این خصوص عنوان کرد: بیشترین مشکل ما در این بخش نظام مهندسی بود که با آنها نیز گفتگو نموده‌ایم.
خلیل‌الله کاظمی، معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد نیز افزود: حدود یک میلیارد و 126 میلیون متر مکعب حجم آب برداشتی از دشت مشهد است که 24 درصد آب شرب و مصرفی استفاده شده شهروندان است. سرانه استفاده آب مصرفی شهروندانمان بالاست. در خیابان‌های فرعی برای آبیاری فضای سبز هنوز ورود جدی پیدا نکرده‌ایم. این درختان قبلا از چاه‌های جذبی استفاده می‌کردند که با فراگیر شدن اگو، این روش نیز غیر ممکن شد پس باید به خیابان‌های فرعی نیز ورود کنیم که هزینه سنگینی را می‌طلبد.

وی ادامه داد: با نظام مهندسی، اب و فاضلاب و آب منطقه‌ای نشست داشته و در مورد این لایحه به توافق رسیدیم که از آب خاکستری در گروه‌های دال برای آبیاری فضای سبز داخل و بیرون منازل استفاده کنیم که سرانه مصرف آب هم با نصب وسایل کاهنده پایین خواهد آمد.
سید محسن حسینی پویا، رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر اما نظر دیگری داشت که اینظور گفت: شورای شهر، شهرداری را می‌تواند ملزم کند که اینجا هم مردم و هم نظام مهندسی و آب و فاضلاب ملزم شده‌اند و ما در چنین جایگاهی قرار نداریم. همچنین ما پروانه را هم نمی‌توانیم مشروط به موارد دیگری بکنیم. بجای سیاست‌های تنبیهی، سیاست‌های تشویقی قرار دهیم زیرا با قانون مخالف است.
در مقابل، حسین‌نژاد، معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد اظهار داشت: وقتی مصوبه از طریق شورای شهر باشد از لحاظ قانونی منعی ندارد زیرا شما شورای شهر هستید نه شورای شهرداری و در نهایت این مصوبه به نفع مردم است وگرنه این درست است که ما از لحاظ حقوق شهروندی باری بر روی دوش مردم می‌گذاریم.

خلی‌الله کاظمی، معاون خدمات شهری هم اذعان داشت: این طرح با هزینه 80 میلیون تومانی به طور آزمایشی در 4 مکان اجرا شد که نتایج بسیار مثبتی داشت.
در نهایت پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان و تمدید حدود یک ساعتی وقت شورای شهر، تصویب شد و به این وسیله مقرر شد ساختمان‌های گروه دال مانند بیمارستان‌ها، هتل‌ها، ساختمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها، مراکز اقامتی و .. از زمان اجرای این مصوبه ملزم به رعایت جداسازی آب خاکستری در زمان صدور پروانه ساختمانی شدند.
۲۹ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۵۹
تعداد بازدید : ۹۳۵
کد خبر : ۳۹۸