آخرین مقالات

شرکت‌های آب و فاضلاب علاقه‌ای به کاهش مصرف آب ندارند!

یک کارشناس حوزه آب گفت: شرکت‌های آب و فاضلاب علاقه‌ای به کاهش مصرف آب ندارند!
داریوش مختاری، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: بر اساس اعلام بانک جهانی، سرانه مصرف آب خانگی برای کشورهای بیابانی هم‌چون ایران باید ۷۰ لیتر در شبانه‌روز باشد، اما این در شرایطی است که اکنون در ایران حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه‌روز مصرف صورت می‌گیرد.
وی افزود: در سال ۱۳۹۵، قانونی باعنوان بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی ازسوی مجلس شورای اسلامی به دستگاه‌ها ابلاغ شد که قرار بود براساس آن، تعرفه‌های بخش آب منطقی شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.


این کارشناس حوزه آب با تاکید بر این مسئله که باید برای اجرای درست اصلاح تعرفه آب، سازوکارهای متعددی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: باید به سمت نگاه مشارکتی در میزان مصرف آب پیش برویم تا جایی‌که میزان مصرف آب در ایران به ۱۰۰ لیتر در شبانه‌روز کاهش یابد.
مختاری با اشاره به وضعیت کشورهای دیگر در میزان مصرف آب گفت: در حال حاضر در کشورهای اروپایی علیرغم این‌که پرباران هستند، میزان سرانه مصرف آب تنها ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز است که این مسئله را نیز تا حد زیادی مدیریت می‌کنند. علاوه‌بر این در کشورهای دیگر هم‌چون سنگاپور و ژاپن، هدررفت آب تا حد قابل قبولی مدیریت شده، به‌گونه‌ای که اکنون میزان هدررفت آب در این کشورها تک رقمی است


این کارشناس، با تاکید بر این مسئله که شرکت‌های آب و فاضلاب علیرغم اقداماتی که در ظاهر انجام می‌دهند، علاقه‌ای به کاهش مصرف آب ندارند، ابراز کرد: ممکن است به‌دلیل این‌که درآمد این شرکت‌ها از این راه تامین می‌شود، نخواهند میزان مصرف آب را کاهش دهند. به‌همین دلیل به‌نظر می‌رسد باید سازوکاری اندیشیده شود که شرکت‌های آبفا برای کاهش مصرف آب اقدامات جدی انجام دهند.
درحال حاضر، ۳۳۴ شهر با جمعیت 34/5 میلیون نفر، تحت تاثیر تنش آبی هستند که این مسئله نیز چالش‌های زیادی را به وجود آورده است، البته در این بین، وزارت نیرو بیکار ننشسته و اقداماتی را انجام داده است تاجایی که چندی پیش در شورای عالی آب، طرحی تدوین و ارائه شد که بر اساس آن تا سال ۱۴۰۰، شهر تحت تنش نخواهیم داشت.
این طرح در قالب نقشه راه و برنامه مشخص به موضوعات متنوعی از جمله تامین، ارتقای کیفیت، کاهش هدررفت آب و تامین منابع مالی پرداخته است. علاوه‌بر این نیز، بر اساس گفته‌های رضا اردکانیان - وزیر نیرو - در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، چارچوب‌های اصلی این برنامه دیده شده و امیدواریم فرآیند تصویب آن در مجلس هم به خوبی پیش گرفته شود.

۵ دی ۱۳۹۷ ۱۱:۲۱
کیهان |
تعداد بازدید : ۷۲۹
کد خبر : ۴۱۲
کلیدواژه ها: شرکت‌های آب و فاضلاب علاقه‌ای به کاهش مصرف آب ندارند