آخرین مقالات

نمی‌توانیم جلوی آبیاری سبزیجات با فاضلاب را بگیریم!

آبیاری سبزیجات با فاضلاب
کارشناس بخش مدیریت فاضلاب دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با تأیید آبیاری سبزیجات با فاضلاب گفت: نمی‌توانیم جلوی آبیاری سبزیجات با فاضلاب را بگیریم.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، در خصوص آبیاری سبزیجات تهران با فاضلاب اظهار کرد: آبیاری سبزیجات در تهران از طریق نهر فیروز‌آباد صورت می‌گیرد و آب این نهر هم مملو از آلودگی‌های خانگی، صنعتی و شهری است.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین آلودگی‌هایی که وارد نهر فیروز‌آباد می‌شود روان‌آب‌های سطحی شهر تهران است، بدین معنی که وقتی بارندگی صورت می‌گیرد و یا برفی آب می‌شود، آب حاصل از بارندگی کل معابر را می‌شوید و آشغال و انواع زباله‌ها و فاضلاب‌های خانگی، نفتی و روغنی را وارد نهر می‌کند و در آبیاری سبزیجات توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارشناس بخش مدیریت فاضلاب دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی صراحتاً آبیاری اراضی با فاضلاب خام را ممنوع و برای آن مجازات تعیین کرده، افزود: از سال ۱۳۶۴ موضوع آبیاری با آب‌های سطحی مطرح است و حتی مصوباتی هم از طرف هیأت وزیران در سال ۸۵ و ۸۶ صادر شده و این مسأله را مدنظر قرار داده و در بندهایی آبیاری اراضی با فاضلاب خام را لحاظ کرده است، ولی متأسفانه این موضوع قابلیت اجرایی چندانی ندارد.

محسنی اذعان کرد: حدود یک‌سال است که برنامه ایمنی فاضلاب با همکاری سازمان محیط‌زیست و سایر دستگاه‌های ذیربط همچون وزارت بهداشت، کشاورزی و نیرو نیز در دست اقدام است تا برنامه‌هایی را برای جلوگیری از آبیاری اراضی کشاورزی با فاضلاب خام تدوین کند.

کارشناس بخش مدیریت فاضلاب دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به کمیته ایمنی فاضلاب وزارت بهداشت در راستای کنترل این موضوع اشاره کرد و گفت: با وجودی‌که همچنان راه‌حل قطعی برای جلوگیری از این موضوع صورت نگرفته است، ولی در صورتی‌که اداره کل حفاظت محیط زیست در استان‌ها نسبت به آبیاری اراضی کشاورزی مطلع شوند از طریق مراجع قضایی وارد عمل شده و نسبت به معدوم سازی این محصولات اقدام می‌کنند.

وی در پایان مهم‌ترین راه‌حل برای جلوگیری از آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب را احداث سیستم تصفیه فاضلاب شهری که در مناطق عنوان کرد.
۱۸ دی ۱۳۹۷ ۱۲:۴۹
تعداد بازدید : ۱,۶۰۱
کد خبر : ۴۲۶
کلیدواژه ها: آبیاری سبزیجات با فاضلاب