مقالات

راهنمای برنامه ریزی کالیبراسیون خارجی و کنترل میانی آزمایشگاهی

شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور معاونت نظارت بر بهره برداری دفتر نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب  ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
  فایلهای مرتبط
راهنمای برنامه ریزی کالیبراسیون خارجی و کنترل میانی آزمایشگاهی
اصولاً برای هر نوع تجزیه و تحلیل در آزمایشگاه، نیاز به داده های دقیق و درستی میباشد که این موضوع همواره به صورت پیش فرض مورد توجه قرار میگیرد. حال اگر داده های حاصل از دستگاه های اندازه گیری در مراحل مختلف آزمایش دقیق و درست نباشند، مبنای تجزیه و تحلیل مناسبی در آزمایشگاه نبوده و روند تولید و اهدف کیفی شرکتها را به بیراهه میکشاند و حتی در بسیاری از موارد موجب خسارتهای جبران ناپذیری خواهد شد.
به همین علت است که در تمامی نظام های مدیریت کیفیت،کالیبراسیون و یا کنترل تجهیزات اندازه گیری به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و باید به عنوان یکی از ارکان اصلی و پایه تعریف شده و به بهترین شکل ممکن به اجرا در آید.


کالیبراسیون و اهمیت انجام آن در قرن 21 و در پنجاه سال اخیر نمود پیدا کرده است. در جامعهی امروز که تمامی عوامل رو به صنعتی شدن پیش میروند و از طرفی مشخصه های عملکرد دستگاهها در طول عمر، تحت تاثیر عوامل فرسودگی، شرایط محیطی و نحوه استفاده از دستگاه، به تدریج تغییر پیدا میکند، اهمیت کالیبراسیون بیش از پیش آشکار شده است. کالیبراسیون فقط ارائه گواهینامه و برچسبزدن نیست، بلکه اعتبار بخشیدن به تمام اندازهگیریهای انجام شده در آزمایشگاه میباشد. پس میتوان گفت که کالیبراسیون موجب درستی، اعتماد و اطمینان، همخوانی، وحدت و رسیدن به مقدار واقعی کمیت میگردد.


تعیین دوره کالیبراسیون نیز یکی از تصمیمات مهم است که هدف آن برنامه ریزی جهت انجام کالیبراسیون مجدد در فواصل زمانی بهینه میباشد، به طوری که بین هزینه کالیبراسیون و هزینههای ناشی از عدم کالیبراسیون تعادل ایجاد شود. در حال حاضر فواصل کالیبراسیون مجدد دستگاه ها را میتوان از مشخصاتی مانند طول و زمان استفاده، سوابق نگهداری و تعمیرات، شرایط محیطی، توصیه سازنده دستگاه و ... به دست آورد.


لذا توجه به مقوله کالیبراسیون، دورههای انجام آن، کنترل میانی و استفاده بهینه از گواهیهای صادر شده برای دستگاه ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده که پیش نیاز الزامی آنها، مطالعهی اولیه کاتالوگها و راهنماهای نصب و استفاده از دستگاههای آزمایشگاه توسط کارشناسان محترم و کاربران گرامی میباشد.

آخرین مقالات