مقالات

مدل سازی هیدرولیکی شبکه های توزیع آب درGIS و Water Gems

نامشخص ( در صورت اطلاع از نویسنده لطفا اطلاع دهید )  ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
  فایلهای مرتبط
مدل سازی هیدرولیکی شبکه های توزیع آب درGIS و Water Gems
مدلها نمونه کوچک و قابل لمس از واقعیتها هستند. هر مدل می تواند تا حدودی شرایط طبیعی را به نمایش بگذارد و از این بابت کمک مناسبی برای تصمیم گیری های آتی باشد. مدلها عموما به دو طیف کلی فیزیکی و ریاضی تقسیم می شوند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند.
مدلهای فیزیکی از آن جهت که قابل لمس و رویت می باشند و کوچک شده ابعادی واقعیت هستند، جذابیت خاصی نیز دارند ولی از آنجا که بسیاری از واقعیات را نمیتوان به شکل مدل فیزیکی کوچک کرد کاربرد گسترده ای در علوم ندارند لذا متخصصان برای مدل سازی غالبا به سمت مدلهای ریاضی می روند که اگر چه جذابیت دیداری مدلهای فیزیکی را ندارند ولی در عمل کارایی بیشتری داشته و توان مدل کردن حجم زیادی از واقعیت را دارند.


مدلسازی هیدرولیکی شبکه های توزیع و انتقال آب شرب نیز قدمت زیادی داشته و مدام در حال بروز شدن می باشد. یک مدل جامع پس از کالیبراسیون می تواند از منبع تامین تا مصرف کننده را با دقت قابل قبولی نمایش دهد. از مهمترین شروط لازم برای جواب بهینه یک مدل ورود اطلاعات صحیح به مدل است که به تبع آن می توان انتظار خروجی مناسبی را نیز داشت.


این مدل سازی را به زیبا ترین شکلی ارائه می Water Gems V8 SS و 4 Arc GIS ترکیب دو نرم افزار توانمند 10.2 و از طرف دیگر توانایی غیر قابل انکار نرم افزار GIS نماید. از طرفی قابلیتهای بالای بانک اطلاعاتی و سیمبولوژی زیبای در ارائه پارامترهای هیدرولیکی این امکان را به متخصصین می دهد که قبل از انجام هر کار عملی در شبکه ، نمونه Gems آنرا در مدل اجرا و در صورت احصائ نتیجه مطلوب کار عملی را در شبکه اجرا نماید و به این صورت از اتلاف هزینه های هنگفتی که نتیجه کارهای سعی و خطا می باشد جلوگیری نماییم.

آخرین مقالات